Hoeveel calorieën om af te vallen?

Hoeveel calorieën om af te vallen?

Calorieën: wat zijn ze en wanneer val je ermee af?

De calorie, wat is dat nou eigenlijk?

De calorie is een eenheid waarmee je energie (of warmte) kunt meten. Om één gram water zo te verwarmen dat de temperatuur met één graad Celsius stijgt, heb je precies één calorie energie nodig. Dit is een heel erg lage hoeveelheid energie, waardoor het niet erg praktisch is om dit te gebruiken om de energie van voedsel mee te berekenen. Daarom gebruiken we daarvoor de kilocalorie (of Calorie met een hoofdletter), wat vaak wordt afgekort tot kcal op verpakkingen met voedingswaarden op.

Hoeveel calorieën is 1 kilo?

Je lichaamsvet is eigenlijk een energievoorraadje dat je lichaam opslaat om te gebruiken wanneer je lichaam te weinig energie krijgt via voeding. Daarnaast werkt je vet ook als een isolatielaagje dat je tegen de koude beschermt (daarom hebben mensen met overgewicht het dan ook vaak te warm en transpireren ze snellen dan slankere mensen). Hoeveel calorieën is 1 kilo? Eén kilogram lichaamsvet bevat ongeveer 7700 kiloalorieën. Dit betekent dus dat je in theorie in totaal 7700 kiloalorieën minder zou moeten eten dan dat je verbruikt om een kilo lichaamsvet kwijt te raken. Bij het verbranden van vet verlies je echter ook altijd vocht, waardoor het getal op de weegschaal in de praktijk vaak (iets) hoger licht.

calorieën

Op een dag verbruikt een licht tot middelmatig actieve persoon ongeveer 2000 kilocalorieën. Dit getal kan echter hoger of lager liggen afhankelijk van je lengte, je gewicht, je geslacht, je spiermassa en je activiteitsniveau. Hoe groter of zwaarder je bent, hoe meer energie je nodig hebt. Daarnaast verbruiken mannen meer energie dan vrouwen, omdat ze in het algemeen een lager vetpercentage dan vrouwen hebben, en spieren hebben meer energie nodig dan vet. En uiteraard verbruikt je lichaam meer energie als je actief ben dan wanneer je de hele dag lekker lui op de bank zit te hangen.

Dat betekent echter niet dat je helemaal geen energie verbruikt als je niets doet; voor ieder proces in je lichaam heb je energie nodig. Met je ogen knipperen, ademhalen, je hart laten kloppen en zelfs je eten verteren: allemaal vraagt het energie van je lichaam! Dit betekent echter niet dat sporten je niet enorm kan helpen bij het afvallen. Niet alleen is het heel erg gezond voor je en verbrand je er ook nog eens een deel van de calorieën mee die je via je voeding binnenkrijgt, daarnaast bouw je door te bewegen ook spiermassa. Spiermassa ziet er niet alleen mooi uit en neemt een stuk minder plaats in dan lichaamsvet, het heeft ook meer energie nodig om te onderhouden, waardoor je metabolisme sneller wordt.

Wat bevat energie?

Simpel: eigenlijk alles wat je in je mond kunt stoppen, bevat energie! De enige uitzondering hierop is water, dat helemaal geen energie bevat. Daarnaast bevatten sommige dranken zo weinig kilocalorieën dat die eigenlijk verwaarloosbaar zijn, zoals thee, zwarte koffie of light frisdranken zoals cola light/zero. Al de rest bevat echter wel energie, omdat overal voedingsstoffen in zit. Voedingsstoffen of nutriënten kun je in twee groepen verdelen: micronutriënten en macronutriënten.

waterMet micronutriënten bedoelen we vitamines, mineralen, antioxidanten en andere kleine stofjes die in je voedsel zitten. Deze leveren geen energie op. Macronutriënten bevatten die echter wel. Er zijn drie soorten macronutriënten: koolhydraten (suikers), lipiden (vetten) en proteïnen (eiwitten). Deze bevatten alledrie calorieën. Koolhydraten bevatten ongeveer 4 kcal per gram en zijn de belangrijkste energieleveranciers van je lichaam. Het kost ons lichaam heel weinig energie om deze als energie naar je cellen te brengen en daardoor is dit dan ook de eerste keus van je lijf als het energie nodig heeft. Daarom grijpen we als we honger hebben ook zo graag naar de snoep of zetmeelrijke producten zoals aardappelen, rijst en pasta: deze geven ons heel snel energie, maar daardoor eet je er dan ook snel te veel van.

De tweede keuze voor energie van je lichaam zijn vetten. Deze leveren namelijk iets meer energie op dan koolhydraten, namelijk 9 kcal per gram, maar het kost ons lichaam veel meer energie om deze naar onze cellen te brengen dan dat bij koolhydraten het geval is. Tot slot hebben we ook nog de eiwitten. Deze leveren ons 4 kcal per gram aan energie op, maar ze zijn eigenlijk niet daarvoor bedoeld. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Om spieren op te bouwen of wonden te herstellen, heb je dus eiwitten nodig.

Daarnaast levert één gram alcohol ons ook nog 7 kcal op. Alcohol lijkt als energieleverancier misschien een vreemde eend in de bijt, omdat we het helemaal niet nodig hebben om te overleven, maar ook door veel alcoholhoudende dranken te consumeren kun je dus gewicht bijkomen.

Je kunt je persoonlijke energiebehoefte of TDEE (total daily energy expenditure) zelf gemakkelijk berekenen via online calculators.

Hoe proteïnen jou kunnen helpen bij het afvallen

Proteïnen zijn dus logischerwijs de beste keuze in je strijd tegen de kilo’s. Conclusie: Hoeveel calorieën om af te vallen? Eén kilogram lichaamsvet bevat ongeveer 7700 kiloalorieën. Dit betekent dus dat je in theorie in totaal 7700 kiloalorieën minder zou moeten eten dan dat je verbruikt om een kilo lichaamsvet kwijt te raken. Proteïnen zijn als het ware jouw partner bij het afvallen: ze vullen je langer en beter dan koolhydraten, leveren door het werk dat je lichaam nodig hebt bij de afbraak ervan het minste kilocalorieën én ze helpen je om je spiermassa intact te houden, doordat ze de bouwstenen van je spieren zijn. 

balansBij het Ketogeen dieet geloven we in de kracht van proteïnen; daarom hebben onze recepten de perfecte balans tussen de drie macronutriënten, waarbij we extra aandacht aan eiwit besteden. De gerechten bevatten alle voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft, maar hebben desondanks de perfecte hoeveelheid kilocalorieën om af te slanken: niet te weinig, waardoor je genoeg energie hebt om doorheen de dag alles te doen waar jij zin in hebt, maar met een limiet waarmee je op het ideale tempo afvalt. Dat de recepten in onze boeken zo gezond zijn, betekent echter niet dat je moet inboeten aan smaak of urenlang in de keuken moet zitten.

De recepten zijn lekker en eenvoudig. Wat dacht je bijvoorbeeld van heerlijke proteïnepannenkoeken als ontbijt of tortilla’s als snelle lunch? Diëten hoeft zeker niet saai te zijn om efficiënt te zijn! Bovendien voel je je door het hoge aantal eiwitten nooit hongerig. Niet alleen zijn onze recepten lekker snel en gemakkelijk klaar te maken, bovendien geven we je tal van tips om je eten op een drukke dag van tevoren voor te bereiden (meal prep) en handige bewaartips om zo lang mogelijk het beste uit je eten te halen.

Handige weekmenu’s en een gemakkelijk stappenplan om jouw gepersonaliseerde menu samen te stellen dat precies aan jouw behoeftes voldoet. Het nadeel aan ‘gewoon’ calorieën tellen is dat je hierbij vaak rekening vergeet te houden met welke voeding je nodig hebt om je gezond en fit te voelen en geen honger te lijden. Het Ketogeen dieet combineert echter het respecteren van jouw caloriebehoeften met gezonde voeding die daarnaast ook de juiste vitaminen en mineralen bevat.

Ja, ik wil meer weten over het Ketogeen dieet!

Summary
Hoeveel calorieën om af te vallen? Klik hier om er meer over te lezen! ✅
Article Name
Hoeveel calorieën om af te vallen? Klik hier om er meer over te lezen! ✅
Description
Hoeveel calorieën om af te vallen? We geven je een tal van tips om je eten op een drukke dag van tevoren voor te bereiden en natuurlijk meer!
Author
Publisher Name
bestedieetsnelafvallen
Publisher Logo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *