Montignac dieet

Je kan blijven eten en slank worden. Michel Montignac is een Franse dieetgoeroe, volgens hem kom je niet aan door veel te eten, maar door voornamelijk verkeerd te eten. Het is belangrijker om naar de soorten calorieën te kijken die je eet, dan het aantal calorieën te tellen.

Wanneer je niet minder wil eten, maar wel anders wil gaan eten, dan past het Montignac dieet wel bij jou. Ik ga beschrijven wat de voor en nadelen zijn van het Montignac dieet, de ervaringen en of het nuttig is dit dieet te volgen.

Montignac dieet

Dieetgoeroe Michel Montignac heeft in de jaren 90 het boek: ”Ik ben slank wat ik eet!””geschreven. Dit boek is erg populair geworden en het Montignac dieet is in 1986 ontstaan.

Amerikaanse wetenschappers hebben dit onderzocht en kwamen tot de conclusie dat glucose schommelingen in het bloed voorkomen moet worden wanneer je wilt afvallen. Glucose schommelingen veroorzaakt het hongergevoel, daardoor ga je meer en ongezond eten.

Tijdens het Montignac dieet ga je voeding met slechte koolhydraten zoveel mogelijk vermijden, dit vervang je door voeding met goede koolhydraten.

Op basis van de Glycemische Index wordt er onderscheid gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten. Wanneer je uitkomt op een GI lager dan 50, dan kan je spreken van goede koolhydraten. Wanneer dit hoger is dan 50 GI, dan spreken we van slechte koolhydraten. De glucose schommelingen in het bloed zullen stabieler zijn, wanneer de GI waarde laag is.

Naast veel informatie over koolhydraten, behandelt Michel Montignac ook over andere onderwerpen. Volgens hem ontstaat overgewicht door verkeerde combinaties van koolhydraten en vetten te eten, dit kan je dus het beste niet samen eten.

Het Montignac dieet heeft de volgende basisprincipes:

  • Samen laten gaan van gastronomie en voedingswaarde
  • Verbeteren van geestelijke en fysieke conditie door voeding die rijk is aan mineralen en vitamines
  • Bescherming van bloedvaten het hart door de juiste vetten
  • Controle krijgen over lichaamsgewicht

De werking van het Montignac dieet

Dit dieet bestaat uit 2 fases.

Fase 1: Afslankfase

Montignac dieetIn deze fase val je ongeveer 10 kilo af en dit duurt 3 maanden, je moet dan de regels strikt opvolgen. Wanneer de 3 maanden voorbij zijn, mag je af en toe minder strikt zijn.

Je mag de vetten niet combineren met koolhydraten. Wel mag je vetten met eiwitten of koolhydraten met eiwitten tegelijk eten. Alleen koolhydraten die lager zijn dan een GI waarde van 50, mag je eten. Dit zijn voedingsmiddelen zoals groente, fruit, volkoren pasta, peulvruchten, volkoren brood en zilvervliesrijst.

Fase 2: Onderhoudsfase

Montignac dieetIn fase 2 mag je koolhydraten combineren met vetten, dit kan je dan in een rustig tempo opbouwen. Af en toe mag je voeding eten met een hoge GI waarde, zoals aardappelen.

Wat je niet mag eten zijn witbrood, suiker, frisdranken, mais, koffie, bier en melk. Je mag zelf bepalen hoe lang je deze fase volgt.

De voor en nadelen van het Montignac dieet

Voordelen:

  • Het Montignac dieet mag je levenslang volgen
  • Je krijgt alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt
  • Je mag vrijwel alles eten, wanneer je maar geen vetten met koolhydraten combineert
  • Er zijn weinig voedingsmiddelen die je moet vermijden

Nadelen:

  • Je valt veels te langzaam af
  • In dit boek staan menu’s die veel tijd in beslag nemen
  • Wanneer je niet weet welke voedingsmiddelen koolhydraten of vetten bevatten, dan is dit uitzoeken en dat kost tijd
  • Het scheiden van koolhydraten en vetten is niet erg praktisch
  • Dat je van het scheiden van koolhydraten en vetten sneller afvalt, is niet wetenschappelijk bewezen

Ervaringen van het Montignac dieet

Montignac dieetVeel mensen lukt het om een aantal kilo’s kwijt te raken, maar dit gaat heel traag. Als je snel resultaat wilt zijn, kan het heel vervelend lijken. Maar langzaam afvallen hoeft niet perse vervelend te zijn, omdat dit dan het jojo effect tegengaat.

Omdat je tijdens dit dieet nog veel mag eten en je niet op de calorieën hoeft te letten, is dit dieet makkelijk vol te houden. Wat wel tijdrovend is, is wanneer je niet weet welke voedingsmiddelen koolhydraten of vetten bevatten, je dit zelf uit moet zoeken.

Het Ketogeen dieet

Het Montignac dieet is wel gezond, maar het is een beetje vreemd. Je moet maar niet weten welke voedingsmiddelen koolhydraten en vetten bevatten en dit van elkaar scheiden. Het is wetenschappelijk nooit bewezen of dit wel beter is voor je. Het kost tijd om steeds uit te zoeken welke voedingsmiddelen koolhydraten en vetten bevatten.

Je kan op een veel makkelijke en snellere manier afvallen.

Wanneer je de juiste kennis en gewoontes aanleert, kan je na ongeveer iets meer dan een maand al 10 kilo afvallen. Niet zoals het Montignac dieet, dat er 3 maanden voor uit trekt.

Klinkt goed he? Schaf nu de juiste kennis aan en heb er jouw hele leven lang profijt van! Het Ketogeen dieet bevat alles wat jij nodig hebt.

Ik wil slanker worden!

Summary
Review Date
Reviewed Item
Het Montignac dieet
Author Rating
51star1star1star1star1star
chrisco211
chrisco211

No Comments

Write a Reply or Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Geef jouw naam en e-mail voor gratis tips!