Ontbijt overslaan vetverbranding

Ontbijt overslaan vetverbranding? Niet doen! Begin de dag met een gezond ontbijt

Ontbijt jij ’s ochtends? Een Nederlands ontbijt is het halve werk! Wat is nou een gezond ontbijt? Je begint je dag goed met een ontbijt vol keuzes uit de schijf van vijf. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na de nacht en brengt de spijsvertering op gang. Een ontbijt heeft ongeveer 300-400 kcal. Je kunt beter het ontbijt niet overslaan voor de vetverbranding.

Een gezond ontbijt is de meest belangrijkste maaltijd van de dag. Het geeft energie en je verliest er gewicht door. Verschillende studies hebben aangetoond dat het:

  • Het heeft een goede voedingswaarde voor een compleet dieet.  Hogere voedingswaarde, vitaminen en mineralen. Waardoor er minder kans is op overgewicht.
  • De concentratie en prestaties op school , werk en andere activiteiten worden verbetert.
  • Meer kracht en uithoudingsvermogen om je bezig te houden met fysieke activiteiten.
  • Minder cholesterol

Een gezond ontbijt is voor iedereen belangrijk, voornamelijk voor kinderen en jongvolwassenen. Uit onderzoek is bewezen dat kinderen die een ontbijt nemen beter presteren in het klaslokaal en in de speelplaats met betere concentratie, probleem oplossende vaardigheden en oog hand coördinatie.

Wat is een gezond ontbijt?

Wanneer je in de ochtend een gezond ontbijt neemt, krijg je de juiste voedingsstoffen binnen. Onder andere de benodigde koolhydraten, eiwitten en vitamines. Dat is juist wat je de gehele dag nodig hebt om goed te kunnen functioneren op werk/school/andere activiteit. Wanneer je het ontbijt overslaat, voel je je moe en lusteloos en presteer je minder goed dan je eigenlijk zou willen. Ook kan je erg chagrijnig worden wanneer je te weinig hebt gegeten. Wanneer je het ontbijt overslaat, dan wordt jouw hongergevoel gedurende dag versterkt, dan eet je automatisch tijdens de lunch of avondeten veel meer. Drink naast een gezond ontbijt genoeg om gezond te blijven. Denk hierbij aan: vruchtensap, thee, melk, koffie, yoghurtdrank.

Gewicht controle na een gezond ontbijt

In vele studies is er aangetoond dat volwassenen en kinderen, die ontbijten over het algemeen minder wegen dan de personen die het ontbijt structureel overslaan.  Waarom is dat zo?

De ene theorie geeft aan dat wanneer men ontbijt, de honger heel de dag wordt gereduceerd. Het helpt om men betere keuzes te maken om gezonder te eten.  Het lijkt alsof je veel calorieën bespaart, wanneer je het ontbijt overslaat. Maar dit is geen effectieve strategie. Het hongergevoel behoudt zich heel de dag, uiteindelijk eet je meer bij de lunch.

Een ander theorie achter het ontbijt gewicht controle geeft aan dat ontbijten een deel is van een gezonde levensstijl dat goede keuzes op het gebied van gezond eten stimuleert. Daarnaast worden de calorieën  meestal in balans gebracht met sport oefeningen, waardoor je calorieën verbrandt.

Wanneer je iets meer proteïne aan jouw ontbijt toevoegt, geeft dat een boost aan wat jij nodig hebt gedurende dag. Het helpt jou om een vol gevoel te krijgen tot de lunch.

Koolhydraten

-Neem de tijd om rustig van je ontbijt te genieten.

-Als je in de ochtend niet zoveel trek hebt in een boterham kun je ook proberen of er iets anders wel in gaat, zoals havermout of yoghurt.

-Eet genoeg zodat je voor de komende periode geen tussendoortjes eet.

Door een slecht ontbijt krijg je in de middag trek. Zeg nou is eerlijk… Als je honger hebt eet je dan gezond?

Gezonde ontbijtrecepten

Hieronder worden de bekendste gezonde ontbijtrecepten met een afbeelding toegelicht.

Gezond ontbijtStart de dag met brood en wat fruit erop. Voornamelijk bruin/volkoren geven de juiste voedingsstoffen binnen zoals: vitamine B, mineralen, vezels, eiwitten en koolhydraten.  Ziet er goed uit en zo krijg je gezonde voedingsstoffen binnen, dat al in het begin van de dag. Jouw dag kun je nu met veel energie tegemoet treden! Of je nou naar school, werk of een ander activiteit gaat. Op deze manier begin je de dag met gezonde voedingstoffen binnen te krijgen. Voel je beter en presteer goed.

Gezond ontbijtPak wat bosbessen met Griekse yoghurt en naar keuze melk of kokos water en blenden maar! Het is een simpel en lekkere smoothie voor in de ochtend. Ideaal voor wanneer je haast hebt. Natuurlijk kun je ook andere fruitstukken gebruiken in de smoothie. Er zijn veel verschillende fruitstukken, jouw favoriete fruitstuk zit er vast bij.

Op deze manier krijg je je dagelijkse fruit binnen. Verschillende voedingsexperts raden aan om dagelijks minimaal 2 fruitstukken per dag te eten. Het is ook makkelijker om gewicht te verliezen, een gezonde manier van ontbijten en nog eens lekker.  Kijk het plaatje, ziet er toch veel te goed uit om te laten staan?

Gezond ontbijtWanneer je wat minder van de smoothies bent of gewoon afwisseling wil, kun je ook fruitstukken eten zonder ze te blenden. Je krijgt alsnog de bovengenoemde voordelen die bij de smoothie staat vermeld. Fruit is ook handig om mee te nemen  wanneer je buitenshuis naar een activiteit gaat. Neem ze los mee of snij ze in stukken en zet ze in bakjes. Op deze manier kan je fruit ook als snacks nemen en dat is niet alleen gezond, het bevordert ook de vetverbranding op langere termijn! Wie wil dat nou niet?

Gezond ontbijtNeem een toast of brood en zet daar stukjes avocado op. Daarboven wat ei en noten, voeg naar smaak een beetje zout en peper toe. Velen denken dat het juist beter is om geen margarine of boter op hun brood te smeren om de vetverbranding te stimuleren. Margarine en boter bevatten juist gezonde vetten, zoals omega 3 en omega  vetzuren. Dit is namelijk belangrijk voor de groei en ontwikkeling en bovendien is dit ook gezonder. Zo krijg je je dagelijkse proteïne binnen met dit ontbijt.

Het smaakt heerlijk en dit kun je makkelijk als afwisseling gebruiken naast het eten van fruit. Dit is nog eens een gezond ontbijt.

Zal ik dagelijks een gezond ontbijt nemen?

Het lijkt alsof je calorieën bespaart door het ontbijt over te slaan. Maar dit stimuleert het hongergevoel waardoor je bij de lunch toch meer gaat eten. Daardoor neemt het gewichtstoename alleen maar toe en dat is het laatste wat je wil. Elke dag ontbijten heeft meer voordelen dan nadelen. Het stilt jouw hongergevoel, je gaat minder eten bij de lunch waardoor de kans op gewichtstoename kleiner wordt. Je hebt meer energie over  gedurende dag. Je kan je beter concentreren op werk/school dat leidt tot betere prestaties. Minder cholesterol en meer kracht en uithoudingsvermogen zijn ook belangrijke factoren die worden gestimuleerd wanneer je ontbijt. Meer weten over afvallen? Klik dan op onderstaande button!

Ja, ik wil meer weten over afvallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *