Sonja Bakker ervaringen

Sonja Bakker ervaringen

In dit artikel worden de ervaringen van het Sonja Bakker dieet besproken. Is dit een dieet wat juist wel of niet goed werkt? Wat zijn de voor en nadelen van dit dieet?  Sonja Bakker is nog steeds heel populair onder de dieetbranche. Daarom is het de moeite waard om de Sonja Bakker ervaringen te delen.

Sonja Bakker

Sonja komt uit een ondernemersfamilie. Qua opleiding ronde ze in 1990 de huishoudschool af, in 1993 ronde ze de meao-opleiding af. Dat is een opleiding richting de economische en administratieve kant. Na haar opleiding werkt ze als P&O medewerker, maar besloot om later te starten met de opleiding gewichtsconsulent aan de LOI. Ze behaalde 2 jaar later haar diploma en startte een gewichtsconsulentenpraktijk.

Haar eerste uitgave van het boek ‘Bereik je ideale gewicht’ kwam in 2005 uit. Dit boek verkocht zo goed dat heel Nederland haar kent. Haar populariteit nam af in 2008 en ze bleef toen boeken schrijven over gezond leven en afvallen zoals: ‘Winsterslank’ en ‘Gezond genieten met Sonja’.

Deel 2 van haar boek ‘Bereik je ideale gewicht’ kwam in 2011 uit. Dit deel was niet meer zo succesvol als haar eerste deel en ze bleef doorgaan met boeken schrijven. Ze heeft besloten om deel 2 te herschrijven in samenwerking met Lidl.

Het Sonja Bakker dieet

Sonja Bakkers diëten zijn makkelijk te volgen. Een veelvoorkomend stuk wat zij in haar boeken schrijft zijn weekmenu’s voor 8 of 9 weken. De weekmenu’s bevatten all benodigde voedingsstoffen. Wanneer je je aan de weekmenu’s houdt, dan zou je de kilo’s geleidelijk kwijt moeten raken.

De zelf uitgekozen producten van Sonja Bakker zorgen ervoor dat je minder calorieën binnen krijgt en daardoor af moet vallen.  In 2005 kwam haar eerste boek uit en daarin staat beschreven dat je per dag ongeveer 800 tot 1000 calorieën binnen mag krijgen. Dit valt onder de categorie crashdieten, omdat dit dieet weinig calorieën bevat.

In haar tweede boek zijn de calorieën iets hoger gegaan, van 1000 tot 1300 calorieën per dag. Door de hogere aantal van calorieën, dit dit geen crash dieet meer.

Kritiek op Sonja Bakkers dieet

Sonja Bakker is een populair dieet, er zullen mensen zeggen waarvan het dieet voor hun wel heeft geholpen. Maar er zijn ook mensen waarvan dit dieet niet werkt, ze vallen dan niet tot weinig af. Er zijn een aantal deskundigen die kritiek hebben op het Sonja Bakker dieet. Namelijk: Tatjana van Strien, zij is gespecialiseerd in de psychologie van eetstijlen. Ook de medewerkers van het voedingscentrum hebben kritiek op het dieet.

Wanneer je het Sonja Bakker dieet wil proberen, zou ik toch eerst goed nadenken of je dit nou wel moet gaan doen.

  • Sonja Bakker heeft voornamelijk haar eigen ideeën gebruikt voor de voeding van haar dieet. Maar eigen ideeën en ervaringen wil niet zeggen dat dit dieet voor iedereen gaat werken.
  • Ze gebruikt veel vetarme voeding. Er is dan geen onderscheid tussen gezonde en ongezonde vetten. Verzadigde vetten zijn weliswaar ongezond, maar vet alleen is niet het grote probleem.  Wanneer je helemaal geen vet eet, krijg je een verzadigingsgevoel, waardoor je nooit vol zit. Een juiste balans is een prima zaak om af te vallen.
  • Er is geen onderscheid tussen langzame en snelle koolhydraten. Er zit veel meer snelle koolhydraten in de maaltijden, daardoor stijgt het bloedsuikerspiegel meer dan een voedingspatroon waar meer langzame koolhydraten in zitten.  Wanneer er grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel zijn, dan krijg je meer trek in zoetigheid. Je kan je dan minder in bedwang houden en is de kans dat je meer eet dan nodig is groter. Dat moet je juist niet hebben wanneer je wil afvallen.
  • Veel geraffineerde voedingsmiddelen. Haar dieet bevat veel geraffineerde bestanddelen. Daarbij kan je denken aan wit meel, suiker, margarine en kant en klare lightproducten met kunstmatige zoetstoffen. Dit alles bij elkaar bevat veel lege calorieën, bijna geen vitamines en mineralen. Wanneer je juist veel van de geraffineerde voedingsmiddelen eet, dan kom je een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.
  • Jojo-effect. Doordat het Sonja Bakker dieet uit lage hoeveelheden van calorieën bevat, zal jouw lichaam veel honger krijgen. Dit zorgt uiteraard voor meer stress en dat zorgt ervoor dat jouw lichaam minder vet wil verbranden.  Wanneer jouw lichaam weer het oude voedingspatroon binnen gaat krijgen, dan wordt de stressmodus niet gelijk uitgezet. Daardoor is de kans op het jojo-effect zeer groot.
  • Geen lange termijn dieet. Het Sonja Bakker dieet bevat vele schema’s waarbij je zelf niet echt hoeft na te denken. Je kan dan niet leren hoe je op een lange termijn ervoor kunt zorgen dat jouw gewicht op peil ligt. Dat resulteert zich in dat je het Sonja Bakker dieet jouw hele leven lang moet blijven volgen om een dun figuur te hebben.
  • Dure merkproducten. Sonja Bakker kiest voornamelijk dure merkproducten in haar dieet, terwijl er nog genoeg andere goedkope opties zijn.  Doordat je van dit dieet een hongergevoel krijgt, is dit dieet ook moeilijk vol te houden.

Populariteit Sonja Bakker

Doordat Sonja Bakker uit een ondernemersfamilie komt, kan je uit haar commerciële teksten lezen hoe behendig ze is met schrijven. Er worden verschillende tactieken gebruikt om de lezer aan te sporen om haar boek te kopen. Ze speelt in op het gemak van mensen die willen afvallen, omdat ze weet hoe lastig het is om tijd en discipline te brengen om een gezonde leefstijl en een gezond voedingspatroon aan te leren.

Sonja geeft aan dat het Sonja Bakker dieet een verandering van jouw levensstijl is, maar dit is gebakken lucht. Op korte termijn is dit weliswaar vol te houden, maar men krijgt toch het hongergevoel en vervalt naar oude eetgewoontes.

Alternatief Sonja Bakker dieet

Sonja Bakker heeft haar producten mooi gepromoot, dat blijkt uit de goede commerciële teksten die zij schrijft. Maar dit dieet is over het algemeen niet lang vol te houden, omdat men toch het hongergevoel krijgt.

Wil je dat jouw tijd en moeite echt beloont wordt? Dan raad ik jou het Ketogeen dieet aan. Wanneer je dit dieet volgt, krijg je geen last van een hongergevoel, waardoor het afvallen makkelijker wordt. Zo kan je dit dieet langer volhouden en het resultaat mag er zijn. Je krijgt dan geen jojo-effect meer, maar een blijvend effect. Door de juiste voeding te eten val jij blijvend kilo’s af!

Val blijvend kilo’s af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *