Te weinig koolhydraten symptomen

Te weinig koolhydraten symptomen

Wanneer je te weinig koolhydraten binnen krijgt, zorgt dat voor minder energie. Het lichaam heeft brandstof nodig om energie te verkrijgen. Brandstof krijg je door verschillende voedselsoorten te eten.  Koolhydraatrijk eten bestaat uit zetmeel en suikers. Suikers bestaat weer uit pure suiker, vruchtensuiker en melksuiker.  Uit deze suikers wordt weer glucose in ons lichaam gevormd, dit wordt het bloedsuiker genoemd.

Er wordt aanbevolen dat de helft van de voeding uit koolhydraten moet bestaan om optimaal te kunnen functioneren in het dagelijks leven.  In het koolhydraatarm dieet weekmenu zit: aardappelen, brood,  pasta, rijst, peulvruchten en volkorenproducten.

Hoeveel koolhydraten moet je per dag binnenkrijgen?

Koolhydraatrijk eten oftewel hoeveel koolhydraten per dag je binnen moet krijgen verschilt van diverse factoren, voor iedereen is dat anders. Een sporter heeft bijvoorbeeld meer koolhydraten per dag nodig dan een gemiddeld persoon. Want sporters hebben meer energie nodig. Wanneer je wil afvallen is het raadzaam om de volgende hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen:

  • Snel afvallen = ongeveer 60 gram per dag
  • Normaal afvallen = ongeveer 85 gram per dag
  • Langzaam afvallen  = ongeveer 130 gram per dag

Te weinig koolhydraten symptomen

Het is af te raden om minder dan 50 gram koolhydraten binnen te krijgen. Koolhydraten zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel. Wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten binnen krijgt, brengt dit gezondheidsrisico’s mee.

Wat zijn de meest voorkomende gevolgen wanneer je te weinig koolhydraten per dag binnen krijgt?

KoolhydratenKorte termijn (1 week)           

  • Prikkelbaar
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid

Lange termijn (langer dan 1 week)

  • Eetbuien
  • Desorientatie
  • Depressie
  • Lagere weerstand
  • Futloosheid
  • Stemmingswisselingen

Wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten per dag binnen krijgt kunnen de symptomen per persoon verschillen.

Koolhydraatarm gerecht

Genoeg koolhydraten binnenkrijgen is nodig voor de energie, maar pas op dat niet meer dan de helft van jouw voeding uit koolhydraten bestaat.

Koolhydraten

Want wanneer je er teveel binnen van krijgt, dan produceert jouw lichaam vet. Dat willen we juiste voorkomen!

Wil je in een korte tijd veel kilo’s afvallen? Je hebt van alles geprobeerd, andere voeding, meer sporten. Het gevolg is het jojo effect. Je komt aan en bent weer terug bij af… het Ketogeen dieet is juist om het jojo effect tegen te gaan. Op die manier kun je in korte tijd veel kilo’s afvallen! De kilo’s dat je bent afgevallen, blijven weg. Het mooiste is, dat dit op een lange termijn geldt. Nieuwsgierig geworden?

Een gezond maaltijdschema vind je inbegrepen in het Ketogeen dieet. Simpel en snel, zonder te verhongeren. Op deze pagina vind je een gezond maaltijdschema die je meteen toe kan passen. Je hoeft geen pillen ervoor te gebruiken en andere chemische troep, ook geen streng dieet. In het Ketogeen dieet bevindt zich een 100% gezond koolhydraatarm dieet weekmenu.

Ongezond eten heeft ook veel nadelen:

  • Je conditie gaat achteruit doordat je lichaam meer gewicht gaat dragen
  • Je hebt meer kans op hart-en vaatziektes. Dit lijkt nog ver weg, maar als je echt extreem veel eet, kun je op je 25e al met een hartstilstand in het ziekenhuis terecht komen!
  • Je gewrichten slijten sneller.

Koolhydraatarm boodschappenlijst

Je kunt het voorkomen door:

  • Veel fruit te eten (2 stuks per dag)
  • Veel volkoren producten eten
  • Weinig zou eten
  • Zuinig zijn met alcohol
  • Niet de hele dag door eten, maar neem 3 eetmomenten
  • Elke week peulvruchten eten
  • Lekker eten (er zijn genoeg producten die lekker en gezond zijn)
  • Gevarieerd eten
  • Niet te veel eten
  • Spreek met jezelf af om een keer in de week iets vets te eten

Kcal

Wil je weten welke voeding lichaamsvet verbrandt? De vraag die ik het meest hoor, is: ”Wat moet ik eten om zo snel mogelijk lichaamsvet te verbranden?” Het antwoord is simpel… Eiwitten Waarom? Ten eerste: het verteren van eiwitten vraagt meer energie van je lichaam dan het verteren van vetten of koolhydraten. Dit komt door het thermisch effect van eiwitten. Kijk even naar deze feiten…

Als je: 100 kcal aan vetten eet, hou je netto 97 kcal over. Als je: 100 kcal aan koolhydraten eet, hou je netto 92 kcal over. Maar als je: 100 kcal aan eiwitten eet, hou je netto maar 70 kcal over. Zie je welke voedingsmiddelen aan je lichaam ”blijven plakken”? En welke meer energie van je lichaam vragen om te verteren?

(en zo dus je vetverbranding stimuleren…) Koolhydraten

Ten tweede: eiwitten verstoren (in tegenstelling tot koolhydraten) je suikerspiegel niet en ze voorkomen op die manier dus eetbuien. Omdat je lichaam er langer over doet om ze te verteren, geven eiwitten je langer een ”vol” gevoel. Als je je lichaam wil dwingen om snel lichaamsvet te verbranden, moet je tijdens de dag regelmatig eiwitrijk eten (gezonde maaltijden en tussendoortjes)

Voorbeelden van eiwitrijke voedingsmiddelen zijn mager vlees, vis, eieren, kwark, cottagecheese.

Enkel op die manier blijft je verbranding de hele dag hevig doorgaan. Als je momenteel één van de weinige mensen bent die het gemakkelijk vindt om  5 tot 6 kleine, eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes te eten, dan ben je al erg goed bezig! Wanneer je geen tijd hebt om regelmatig iets gezonds klaar te maken. Of je het teveel moeite vindt om alle ingrediënten altijd in huis te hebben.

Koolhydraatarm eten ervaringen

In dit artikel stonden de bijwerkingen wanneer je te weinig koolhydraten binnen krijgt.  Afvallen door middel van koolhydraten en eiwitten, daar zitten natuurlijk risico’s aan verbonden. Wanneer je aan afvallen begint wil je natuurlijk kilo’s kwijtraken op een gezonde manier. Met het Ketogeen dieet weet je zeker dat dat ook daadwerkelijk gebeurt dat je een gezonde portie van koolhydraatrijk eten binnen krijgt. Je hoeft verder niks zelf uit te zoeken, het koolhydraatarm dieet weekmenu staat goed beschreven en alles wat je nodig hebt om te kunnen afvallen. Lees over koolhydraatarm eten ervaringen van anderen en maak niet dezelfde fouten. Het bespaart tijd en het is makkelijk toe te passen in de praktijk.

Klik hier om het Ketogeen dieet te krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *